De slimste mens
Tijdens een workshop van Mariëlle Verhage op de Radboud Universiteit Nijmegen leerde ik hoe je een van de onderdelen uit het populaire tv-programma De slimste mens kan inzetten in je les. Het gaat om de zogenaamde puzzelronde. In de puzzelronde moeten spelers 4 verbanden vinden aan de hand van 3 trefwoorden. Dit gebeurt in een raster met 12 hokjes, waarin elk hokje een omschrijving bevat.
Ook dit spel is uitstekend inzetbaar tijdens een wiskundeles. Dit kan zowel voor het oefenen met begrippen en procedures, maar ook voor rekenregels en algebraïsche vaardigheden. Wanneer je het aan de start van de les of als tussendoortje inzet is het wellicht leuk om de opdracht (half A4tje) onder de stoel van de leerlingen te plakken voor de les. Dan kan je zeggen: "Kijk allemaal maar even onder je stoel".
Als je zelf een puzzelronde wilt maken, maak dan gerust gebruik van het template dat ik heb ontworpen.
Ik heb met behulp van Google AI Studio een "Puzzelgenerator Slimste Mens" gemaakt. Met behulp van deze applicatie word je niet alleen geholpen bij het maken van de puzzel maar heb je ook een tool in handen om de puzzel op het digibord te gebruiken in de "presentatiemodus".
Extreme waarde, buigpunt, afgeleide
Deze oefening past bij hoofdstuk 6 (wiskunde B) en is bedoeld om de begrippen extreme waarde, buigpunt en afgeleide in de goede context te gebruiken. Nuttig als lesafsluiter of als tussendoortje.
Goniometrische formules
Deze oefening kan gebruikt worden als afsluiter van de les, of als tussendoortje, wanneer alle rekenregels rondom goniometrie zijn behandeld (hoofdstuk 12, wiskunde B). De leerlingen moeten goed kijken welke uitdrukkingen hetzelfde zijn.
Exacte waarden
Wanneer leerlingen de exacte waardencirkel hebben geleerd kan met deze oefening op een net iets andere manier worden getoetst of de leerlingen de exacte waarden beheersen (hoofdstuk 8, wiskunde B). De leerlingen moeten goed kijken welke uitdrukkingen hetzelfde zijn.