Digitale tools

Het rad van fortuin

Het rad van fortuin biedt ontzettend veel mogelijkheden om je les dynamischer te maken. Je kan het rad gebruiken om leerlingen uit je klas willekeurig een beurt te geven in, maar je kan ook omdenken en korte opdrachten op het rad zetten!

Scorebord Live

Wil je je lessen nóg actiever en competitiever maken? Met het Live Scorebord heb ik een eenvoudige, interactieve tool gebouwd waarmee je in één oogopslag de voortgang van verschillende groepjes kunt bijhouden tijdens uitdagende opdrachten.

  •  Snel groepjes aanmaken en aanpassen

  •  Direct punten toevoegen tijdens het werken

  • Overzichtelijke, rustige vormgeving voor op het digibord

De Kluis

Mijn zoon Joris heeft een toepassing KluisVoorIndDeKlas gemaakt waar je een code (van maximaal 10 cijfers) kan opgeven. Deze code kan dan worden gekraakt door jouw leerlingen middels een opdracht.

De slimste mens

Ik heb met behulp van Google AI Studio een Puzzelgenerator Slimste Mens gemaakt. Met behulp van deze applicatie word je niet alleen geholpen bij het maken van de puzzel maar heb je ook een tool in handen om de puzzel op het digibord te gebruiken in de "presentatiemodus".

30 Seconds

Ik heb een 30 Seconds kaartjesmaker ontwikkeld waarmee je eenvoudig je eigen spelkaarten samenstelt. Je voert zelf begrippen in, of uploadt een document waarin de begrippen al staan. De applicatie genereert vervolgens automatisch kaartjes, elk met vijf willekeurige begrippen uit jouw lijst. Daarmee kun je direct 30 Seconds spelen in de klas — een speelse en effectieve manier om leerlingen actief met wiskundige taal bezig te laten zijn.

RaadHetWoord

Mijn zoon Joris heeft een toepassing RaadHetWoord gemaakt waar je een woord (van maximaal 12 letters) kan opgeven. Dit woord kan worden ingevuld, en het programma controleert dan of het klopt.

Digitale zandloper

Enorm handig wanneer je leerlingen beperkte tijd wilt geven voor een opdracht, bijvoorbeeld tijdens het speeddaten. Met behulp van deze digitale zandloper kan je op het digibord een digitale timer aanzetten, zodat jij en de leerlingen precies weten hoeveel tijd er nog is voor de opdracht. 

Bingo kaarten maken

Er zijn verschillende websites waar je (gratis) bingo kaarten kan genereren, bijvoorbeeld Bingo Baker

Je kunt van (eenvoudige) opdrachten de antwoorden op de bingokaarten zetten en op deze manier leerlingen in korte tijd veel sommetjes laten maken. Ideaal om een bepaalde vaardigheden in te oefenen.

 

Mini-loco

Henk Reuling heeft een heel aantal interactieve applets gemaakt om wiskundige vaardigheden in te oefenen. Op de site www.henkreuling.nl vind je deze applets. Ik ben zelf fan van de mini-loco oefeningen, leuk en activerend om een les mee af te sluiten!

Ik heb op marktplaats 15 doosjes mini loco gekocht en laat de leerlingen fysiek de puzzels maken. De digitale loco's van Henk Reuling kunnen als pdf worden gedownload, deze zijn uitstekend bij de doosjes te gebruiken. 

JeopardyLabs

JeopardyLabs is een online tool waarmee je interactieve Jeopardy-spellen kunt maken en spelen. Je kunt je eigen quiz bouwen met categorieën en vragen en je hebt geen PowerPoint nodig. Met behulp van de ingebouwde editor is het eenvoudig om je eigen spelsjabloon te bouwen en een spel te starten.

EDPuzzle

Met Edpuzzle maak je van een instructievideo een activerende leerervaring. Je kunt gewoon bestaande YouTube-video’s gebruiken en verrijken met meerkeuzevragen, open vragen of uitleg op specifieke momenten in de video. Ook kun je de video inkorten en gesproken toelichting toevoegen.

Leerlingen kunnen niet doorspoelen (als je dat instelt), en jij ziet precies wie wat heeft bekeken en beantwoord. Perfect voor flipping the classroom, formatieve toetsing of differentiatie.