Exit ticket
Op de site Toetsrevolutie kwam ik een interessant artikel tegen van Rene Kneyber over het effectief inzetten van exit tickets. Het idee van een exit ticket is simpel: laat leerlingen aan het einde van de les een korte vraag beantwoorden om op die manier leerlingen én jou als docent inzicht te geven in wat zij deze les hebben geleerd. Ze beantwoorden deze vraag op een klein papiertje, en die leveren ze in voordat ze het lokaal verlaten.
Je laat leerlingen het ticket individueel maken, zonder overleg met klasgenoten, maak dit duidelijk bij de instructie. Vertel je leerlingen ook wat het doel is van het ticket: het is niet bedoeld als beoordeling maar om zicht te krijgen op hun begrip.
Exit tickets kunnen ook goed gebruikt worden als startpunt voor een volgende les. Wil je zelf een exit-ticket maken? Maak dan gerust gebruik van mijn template.
Kennismaking met de logaritme
Dit exit-ticket kan goed gebruikt worden aan het einde van de les waarin leerlingen voor het eerst kennis hebben gemaakt met de logaritme (H5 wiskunde B en H10 wiskunde A). Dit ticket is puur bedoeld om te controleren of leerlingen hebben begrepen wat een logaritme is.
Cirkelvergelijking
Gebruik dit exit ticket aan het einde van les waarin de leerlingen hebben geleerd hoe een cirkelvergelijking met een gegeven middelpunt en straal eruit ziet (Wiskunde B, paragraaf 7.3).
Modulus functie
Gebruik dit exit ticket aan het einde van les waarin de leerlingen hebben geleerd om een modulusfunctie zonder absolute waarden kunnen schrijven, dus hoe ze het functievoorschrift kunnen splitsen (Wiskunde B, paragraaf 1.4).