30 Seconds
Een potje 30 Seconds in de wiskundeles is meer dan een leuke onderbreking: het is een krachtige manier om leerlingen actief met begrippen aan de slag te laten gaan. Door begrippen in eigen woorden te omschrijven, versterken leerlingen hun taalvaardigheid én hun wiskundig begrip. Ze leggen verbanden, halen voorkennis op en ontdekken wat ze al weten — of nog niet helemaal. De speelse vorm zorgt voor hoge betrokkenheid en energie in de klas, terwijl jij als docent ondertussen waardevolle inzichten krijgt in hun begripsniveau. Zo wordt leren effectief én plezierig.
Ik heb een 30 Seconds kaartjesmaker ontwikkeld waarmee je eenvoudig je eigen spelkaarten samenstelt. Je voert zelf begrippen in, of uploadt een document waarin de begrippen al staan. De applicatie genereert vervolgens automatisch kaartjes, elk met vijf willekeurige begrippen uit jouw lijst. Daarmee kun je direct 30 Seconds spelen in de klas — een speelse en effectieve manier om leerlingen actief met wiskundige taal bezig te laten zijn.