De Slimste Mens

✨ Geïnspireerd door de workshop ludodidactiek bij het Radboud Pre-University College heb ik voor mijn 6 vwo wiskunde B-leerlingen een puzzelopdracht gemaakt in de stijl van De Slimste Mens.De uitdaging: welke vier uitdrukkingen zijn hetzelfde?Met veel enthousiasme gingen de leerlingen aan de slag. Het werd flink puzzelen, maar juist daardoor zagen ze verbanden en patronen die je in een gewone oefening snel over het hoofd ziet. Een speelse en nuttige afsluiting van de les!

Lees meer »

Zoek de fout

In de vakantie bedacht ik een nieuwe werkvorm: “zoek de fout”. Leerlingen krijgen een aantal uitgewerkte wiskunde-opgaven en moeten speuren naar de fout. Een speelse manier om voorkennis op te halen, dacht ik.

Lees meer »

OneNote interactief

Laat je leerlingen zelfstandig werken? Dan loont het om vooraf duidelijke afspraken te maken. Begin met een heldere opdracht: 🔹 Wat moeten ze doen? 🔹 Waar moeten ze op letten?Spreek vervolgens samen af hoeveel tijd ze krijgen. Zo weten ze precies waar ze aan toe zijn — en verloopt de overgang naar de nabespreking soepel.

Lees meer »