Wiskunde + Pixelart = meer plezier en focus

Mijn creatieve collega Enteke Assink kwam vorig jaar met een geweldig idee om leerlingen actiever te betrekken bij het inoefenen van wiskundige vaardigheden. We hebben deze werkvorm Pixelart genoemd.Leerlingen lossen wiskundesommen op en kleuren vervolgens vakjes in volgens een patroon. Langzaam verschijnt er een kleurrijke afbeelding. 🎨

Lees meer »

Mini Loco tijdens de wiskundeles!

Wie kent ze nog? De bekende Mini Loco-doosjes uit je jeugd. Henk Reuling heeft een geweldige website vol digitale wiskundige Mini Loco’s. Ik gebruik zijn applets al jaren met veel plezier in mijn lessen.Werk je in de klas met devices? Dan is de site ideaal om leerlingen zelfstandig aan de slag te laten gaan met wiskundige vaardigheden. Zelf heb ik via Marktplaats 15 fysieke doosjes op de kop getikt. De pdf-versies van Henk sluiten daar perfect op aan.

Lees meer »

🔍 Hele taak eerst

Bij de introductie van een nieuw onderwerp, zoals het opstellen van een formule bij exponentiële groei, is het vaak verleidelijk om eerst zelf uitgebreid uit te leggen hoe het moet.

Lees meer »

🎯 Bingo in de les? Jazeker!

Soms zit het krachtige leren in de eenvoudigste werkvormen.Na het behandelen van de exacte waardencirkel speel ik met de leerlingen een potje bingo! Niet alleen zorgt het voor energie in de klas, maar het is ook een verrassend effectieve manier om te controleren of leerlingen de stof écht begrijpen.Hoe gaat het in z'n werk:📌 Iedere leerling krijgt een bingokaart met uitkomsten (de exacte waarden) 📌 Ik noem verschillende hoeken (of laat ze zien via een powerpoint) 📌 Leerlingen bepalen de bijbehorende exacte waarde en checken of die op hun kaart staat

Lees meer »

📚 Effectief leren met een kennisactivatieraster

Wil je dat je leerlingen niet alleen herlezen, maar écht actief met de stof aan de slag gaan? Een kennisactivatieraster helpt hen om informatie op te halen uit hun geheugen in plaats van passief te herhalen. Dit heeft grote voordelen:🧠 Sterker langetermijngeheugen 🔍 Inzicht in kennishiaten 🎓 Kennis beter kunnen terughalen bij toetsen en examens ✨ Meer betrokkenheid en interactie

Lees meer »

📌 Spiekbriefjes: niet om te spieken, maar om te leren!

Vraag je leerlingen om een spiekbriefje te maken, en je activeert ze op meerdere manieren! 🎓✍️Het samenstellen van een spiekbriefje met bijvoorbeeld rekenregels is geen valsspelen, maar juist een krachtige didactische tool:✅ Actieve verwerking: Leerlingen ordenen en structureren zelf de stof. Dit helpt hen om verbanden te leggen en beter te begrijpen wát belangrijk is. ✅ Hulpmiddel voor zelfstudie: Ook als het briefje niet gebruikt mag worden tijdens de toets, is het een handig middel bij huiswerk en herhaling. ✅ Minder toetsangst: Een goed opgebouwd spiekbriefje geeft grip op de leerstof en vergroot het zelfvertrouwen van leerlingen. ✅ Handige klassikale referentie: Print je spiekbriefjes op een herkenbare kleur papier, en verwijs er eenvoudig naar tijdens de les: "Denk aan het blauwe blaadje!"

Lees meer »