Eigenaarschap

Gepubliceerd op 24 oktober 2025 om 12:40

Vandaag gebeurde er iets moois in mijn wiskundeles. In klas 5 liet ik de leerlingen in duo’s oefenen met opdrachten ter voorbereiding op de toets. Twee leerlingen vroegen of ze ook op de borden mochten werken — “op de BTC-manier”. Natuurlijk vond ik dat prima.

Wat er toen gebeurde, ging bijna vanzelf: zonder dat ik het had aangestuurd, ontstond er een natuurlijke verdeling. Na een paar minuten stond ongeveer 75% van de leerlingen in groepjes bij de whiteboards samen te werken, terwijl de rest in duo’s aan hun tafels zat te werken in het schrift.

Iedereen koos de manier die voor hem of haar het beste werkte. En ik? Ik keek tevreden rond en genoot. Leerlingen hebben inmiddels genoeg tools en ervaring om zélf te ontdekken hoe ze het beste leren.

Het was een productieve, energieke les!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.