Lesstarters

Gepubliceerd op 12 oktober 2025 om 11:40

🔹 Wil je dat leerlingen vanaf minuut één actief meedoen en nieuwsgierig zijn?

Begin dan met een lesstarter: een korte, doordachte opdracht die meteen zorgt voor energie, betrokkenheid en denkactiviteit. Zo maak je van de eerste minuten van je les de meest waardevolle.

Een uitspraak van Peter Liljedahl, grondlegger van Building Thinking Classrooms, is me altijd bijgebleven:
“Alles wat je als docent zegt zonder dat leerlingen erover hebben nagedacht, is abstract.”


Die gedachte zette me aan het denken — en aan het experimenteren. In lessen waar het passend was, begon ik anders: niet met uitleg, maar met een prikkelende startopdracht. Leerlingen gingen eerst zelf aan de slag met een probleem, vóórdat ik iets toelichtte. En het liefst staand, in groepjes bij de whiteboards.

Het effect?
De uitleg kwam beter binnen, bleef hangen en kreeg betekenis — omdat die aansloot bij hun eigen denkproces.

Door leerlingen actief te laten starten, geef je ze eigenaarschap over hun leren. En dat begint al in de eerste vijf minuten.

Op de pagina lesstarters vind je een aantal uitgewerkte lesstarters die je meteen kunt gebruiken.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.