
Mijn creatieve collega Enteke Assink kwam vorig jaar met een geweldig idee om leerlingen actiever te betrekken bij het inoefenen van wiskundige vaardigheden. We hebben deze werkvorm Pixelart genoemd.
Leerlingen lossen wiskundesommen op en kleuren vervolgens vakjes in volgens een patroon. Langzaam verschijnt er een kleurrijke afbeelding. 🎨
Door deze opdrachten op de BTC te laten maken (willekeurige groepjes van 3, staand achter whiteboards), maximaliseer je bovendien het leerrendement.
Deze pixelart-opdrachten staan inmiddels hoog op mijn favorietenlijst - en ook op die van onze leerlingen!
Waarom werkt dit zo goed?
🔹 Meer motivatie – Het oplossen van opgaven wordt leuker als je toewerkt naar een zichtbaar eindresultaat.
🔹 Actief leren – Door te rekenen én fysiek bezig te zijn, beklijft de stof beter.
🔹 Focus en rust – Kleuren brengt ontspanning en zorgt voor geconcentreerd werken.
🔹 Samenwerking – Leerlingen helpen elkaar om opgaven correct op te lossen en samen het plaatje compleet te maken.
Een kleine verandering in werkvorm, een groot verschil in sfeer en effectiviteit van de les.
Reactie plaatsen
Reacties