
Vraag je leerlingen om een spiekbriefje te maken, en je activeert ze op meerdere manieren! 🎓✍️
Het samenstellen van een spiekbriefje met bijvoorbeeld rekenregels is geen valsspelen, maar juist een krachtige didactische tool:
✅ Actieve verwerking: Leerlingen ordenen en structureren zelf de stof. Dit helpt hen om verbanden te leggen en beter te begrijpen wát belangrijk is.
✅ Hulpmiddel voor zelfstudie: Ook als het briefje niet gebruikt mag worden tijdens de toets, is het een handig middel bij huiswerk en herhaling.
✅ Minder toetsangst: Een goed opgebouwd spiekbriefje geeft grip op de leerstof en vergroot het zelfvertrouwen van leerlingen.
✅ Handige klassikale referentie: Print je spiekbriefjes op een herkenbare kleur papier, en verwijs er eenvoudig naar tijdens de les: "Denk aan het blauwe blaadje!"
Wil je activerende didactiek in de praktijk brengen? Laat leerlingen hun eigen spiekbriefje maken en ontdek hoe krachtig deze methode is! 💡
Een format of sjabloon kan leerlingen helpen om hun spiekbriefje gestructureerd en effectief in te vullen.
Reactie plaatsen
Reacties