Kwartet

In de klas zoeken we dagelijks naar manieren om leerlingen actief te betrekken bij hun leerproces. Een verrassend effectieve vorm: het kwartetspel.

Door leerstof in spelvorm aan te bieden, ontstaan er waardevolle momenten van interactie, herhaling en inzicht. Leerlingen denken actief na, leggen verbanden en verwoorden hun kennis — zonder dat het als ‘leren’ voelt. Juist dat maakt het krachtig.

Het kwartetspel zorgt voor meer betrokkenheid en motivatie en laat leerlingen op een andere manier denken.

De meeste kwartetten die ik de leerlingen laat spelen doe ik in de vorm van een open kwartet. Dus je legt alle kaartjes open op tafel en je laat de leerlingen in groepjes de goede kaarten bij elkaar zoeken.

Exponentiële groei kwartet

Dit kwartet sluit aan bij wiskunde A, hoofdstuk 10, de eerste twee paragrafen. Leerlingen kunnen werken met groeifactoren en groeipercentages. Ze moeten deze kunnen omrekenen naar andere tijdseenheden en ze moeten de bijbehorende verdubbelings- of halveringstijden kunnen uitrekenen.

Functies kwartet

Dit kwartet sluit aan bij wiskunde B, hoofdstuk 5. Leerlingen moeten de wortelfunctie, exponentiële functie en logaritmische functies kunnen koppelen aan eigenschappen van deze functies zoals domein, bereik en randpunt.