Zoek de fout

Het bewust maken van fouten door de docent in de les kan heel nuttig zijn. Hier zijn enkele redenen waarom:

  1. Kritisch denken stimuleren: Wanneer leerlingen fouten van de docent moeten ontdekken, worden ze aangemoedigd om kritisch na te denken en de informatie grondig te analyseren.

  2. Betrokkenheid verhogen: Dit kan de betrokkenheid van leerlingen vergroten, omdat ze actief op zoek moeten gaan naar de fouten en deze moeten corrigeren. 

  3. Begrip verdiepen: Het identificeren en corrigeren van fouten helpt leerlingen om een dieper begrip van de lesstof te ontwikkelen.

  4. Feedback geven: Het biedt een natuurlijke gelegenheid voor de docent om feedback te geven en uitleg te geven over waarom iets fout is en hoe het gecorrigeerd kan worden.

Lineaire vergelijkingen oplossen

Deze opdracht sluit aan bij de voorkennis van hoofdstuk 1, wiskunde B. Het gaat over het oplossen van lineaire vergelijkingen. Laat leerlingen bij elke opgave ontdekken waar de fout zit (als er een fout in zit ). Je kan dit bijvoorbeeld in tweetallen doen en leerlingen met elkaar laten overleggen.